زمانی که صحبت از دوربین های پلاک خوان به میان می آید ، دو مساله در ذهن مطرح می شود .اولی دوربین های پلاک خوان پلیس که به اصطلاح به آن ANPR می گویند ( Automatic Number Plate Recognition ) و پلیس ها از آن برای سنجش سرعت اتومبیل ها استفاده میکنند که میتواند به صورت ثابت ، روی سه پایه ، نصب در خودرو پلیس و یا به صورت نصب شده در خیابان ها ، بزرگ راه ها و جاده ها باشد.

مساله دوم دوربین های مداربسته ای است که در ورودی پارکینگ ها ،عوارضی ، پمپ بنزین ها و مراکز مهم ، برای کنترل ورود و خروج خودرو ها به کار می رود .

در واقع تمام دوربین های مداربسته می توانند تصویر پلاک اتومبیل را به ما نشان دهند .اما مساله مهم این است که آیا تصویر پلاک ، وضوح کافی دارد و آیا اعداد و حروف قابل تشخیص است؟

آیا فقط وقتی اتومبیل جلوی راه بند توقف میکند ، پلاک آن قابل خواندن است و یا در صورتی که باسرعت زیاد عبور کند هم قابل تشخیص است؟
اگر نور چراغ های جلو مزاحم دید دوربین مدار بسته شود چه کار کنیم؟

برای پاسخ سوالات بالا بهتر است به این صورت بگوییم که اگر فقط هدف دیدن پلاک خودرو ها در مانیتور باشد و نیاز به خواندن آن توسط نرم افزار نباشد ، از دوربین هایی با تکتولوژی HS-BLC = High Spotlight Back Light Compensation استفاده میکنیم .دوربین مداربسته ای که دارای این تکنولوژی است ، نور شدید چراغ های جلو اتومبیل را در مانیتور کاهش میدهد تا پلاک قابل روئیت باشد .

اما اگر بخواهیم پس از اینکه دوربین مدار بسته تصویر پلاک را در مانیتور نمایش داد ، حروف و اعداد آنرا بخواند ، باید از نرم افزار های پلاک خوان استفاده نماییم.

این نرم افزار به همراه دوربین مداربسته قابلیت خواندن پلاک در سرعت بالا را نیز دارد ، در این حالت دوربین در کمتر از یک ثانیه ، در حدود ده تا پانزده عکس پیوسته SNAPSHOT از پلاک میگیرد و پس از آن نرم افزار به صورت اتوماتیک عکس ها را با هم مقایسه می کند و یک عکس که از همه واضح تر است را برای نمایش انتخاب میکند . سپس آنرا به متن ( عدد و حروف ) تبدیل کرده و ذخیره می نماید.

اگر برای نرم افزار پلاک خوان یک دوربین مداربسته حرفه ای به همراه لنز با کیفیت تهیه شود و از طرفی دوربین در مکان مناسب با زاویه دید استاندارد نصب شود ، دیگر نیازی نیست تا اپراتور به صورت دستی پلاک اتومبیل ها را در یک پارکینگ وارد کامپیوتر کند . حتی در بعضی از پارکینگ ها میتوان اپراتور را حذف کرد و سیستم پلاک خوان را به سیستم راه بند و درب برقی یا ACCESS CONTROL متصل نمود .
معمولا با تابش پروژکتور های مادون قرمز به پلاک خودرو ها در ورودی پارکینگ ها ، دوربین های پلاک خوان میتوانند تصویری با کیفیت تر و با خطای کمتر از 4 درصد را ارائه نمایند.

دوربين هاي پلاك خوان